9. jun. 2016

noget om orddeling, udtale og hvor trykket skal ligge

Advarsel: Skuffelsen din bliver stor, hvis du forventer et lærerigt indlæg om kommunikation, udtaleregler og andet dansk-undervisnings-relateret.

Dette korte indlæg er næsten tilegnet dig Mommer. Kunne være det i hvert fald.


Ganske kort: Ældstebarnet på 10 år er ved at skrive en længere opgave om rummet, Mælkevejen, stjerner og alt muligt. Hun har selv valgt emnet og søger ivrigt information på wikipedia, i aviser og ser foredrag på youtube ja, sådanne nogle af universistetsprofessorer sku!

I forgårs kunne jeg høre hende grine højt og fjoget - I ved, på den der jeg-er-lige-ved-at-blive-kvalt-af-grin måde. Og så fortalte hun mig stolt, at hun havde undret sig over hvad det der Him-Melle-Gemer var for noget. Og hvordan det skulle udtales. Så Google havde fundet en oplsænings-fidus til hende ... og da hun hørte at det var "Himmellegemer", døde hun lidt af grin. Og det gjorde jeg så også.

Det kan nu ikke hedde andet end Him-Melle-Gemer herhjemme. Naturligvis ikke.


Da jeg var barn eller da mor var dreng var der ikke tv døgnet rundt. Eller jo, men en del af tiden var der blot prøvebillede eller programoversigt på Danmarks Radio. Jeg er sikker på at jeg ikke er alene her i Blogville med denne barndomserindring, vel?!


Hver dags programoversigt, sluttede med Na-Tradio. Og der gik flere år, førend jeg fik ordet delt rigtigt. Havde jo ikke Google højtlæsningsdims ...


Og sådan går vi altså og skvatter rundt i akavede orddelinger og udtalelser.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar