16. maj 2013

advarsel: anekdote fra dengang jeg var ung...!

Jo jo, når man (læs: jeg) nu er kommet i den alder hvor et par vinterstøvler sagtens kan bruges 10 år i træk fordi fødderne ikke vokser mere og jeg ikke har opdaget at moden har ændret sig, så er jeg også blevet gammel nok til at fortælle historier fra dengang jeg var ung.

Og denne anekdote et alt for sjældent brugt udtryk er fra gymnasietiden. Den gode Mette, som jeg hang en del ud med, kom efter Nytår med en gave til mig. 


Der var en regel omkring gaven. Jeg måtte ikke åbne den førend jeg havde gættet hvad der var i.


Jeg havde absolut ingen idé. Heller ikke hvorfor jeg overhovedet skulle have en gave. Så der gik mange tysk- og samfundsfagstimer med at kigge på gaven...og gætte på alle mulige skøre ting.


Til sidst forbarmede Mette sig og gav mig et hint. "Det starter med Å" sagde hun... med Å?!? 


Men da skoledagen ENDELIG var slut, fik jeg lov at pakke gaven op - også selvom jeg slet ikke havde været i nærheden af at gætte indholdet.


Inde i den fint indpakkede kasse lå der en lysestage af glas. Den var fin. Og den hed Åge sagde Mette.



- - - - - - - - - -

Den har jeg sidenhen brugt flere gange - ikke med at folk skal gætte hvad det er, men jeg fortæller dem at det starter med Å. Ved I egentligt hvor mange ting der kan hedde Åge måske?!?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar