27. jan. 2013

AMO franskbrød

AMO Franskbrød (2 store stk)

  • 1 kg hvedemel
  • ca. 6 dl. mælk
  • 50 g. gær
  • 50 g. smør eller margarine
  • 1 tsk. sukker
  • 2 tsk salt
1) Lun mælken til stuetemperatur, opløs gæren heri.
2) Kom de øvrige ingredienser i og ælt til dejen slipper skålen.
3) Lad dejen hæve i skålen - lunt og tildækket i ca. 30 min.
4) Del dejen i to lige store dele. Form 2 kugler og lad dem hvile 2-3 min.
5) Slå kuglerne flade i cirkelform og bøj de 2 sider ind over hinanden.
6) Tryk dejen sammen og rul den til en pølse.
7) Sammenføjningen skal ligge nedad i smurte bageforme.
8) Efterhæver til dobbeltstørrelse i ca. 30 min.
9) Pensles med mælk, ridses - og bages i ca. 30 min i en forvarm ovn.



(jeg har valgt her at lave 3 små franskbrød ud af samme dej)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar