1. feb. 2012

dansk-svensk


Har altid været lidt fascineret af det svenske sprog, så da jeg forleden sad og legede lidt med Google Translate, kom der denne uvurderlige liste ud af det. 


Det gode liv på svensk:

  • kærlighed: kärlek
  • sodavand: soda
  • æblekind: äpple kinden
  • café: cafe
  • leg: spel
  • knus: kram
  • strikke: stickning
  • vinduesplads: fönsterplats
  • sjov: roligt
  • venskab: vänskap
  • børn: barn
  • flødeskum: vispad grädde
  • blomster: blommor
  • trøst: tröst
  • varm kakao: varm chokolad
  • kys: puss
  • hyggelig: trevligt
  • skæv: skev
  • rejse: resa
  • ro: fred
  • hækle: virkning
  • kærtegn: smekning
  • verden: världen
  • cokolade: choklad
  • hjerte: hjärta
  • solskin: solsken
  • jordbær: jordgubbar

Hvilke vigtige ord har jeg evt. glemt?

4 kommentarer:

  1. nå der strøg mine tanker da lige tilbage til mit første job fra '94-'97 hvor jeg arbejdede på en byggeplads knyttet til Øresundforbindelse med rigtig mange svenskere - i starten forstod jeg som jyde uden svensk tv intet... men efterhånden gik det bedre. Men du mangler ord som ritning= tegning og pärm = mappe og fika = hygge- tror jeg nok... stavemåden er jeg til gengæld ikke sikker på... hav en god dag..

    SvarSlet
    Svar
    1. Geniale ord, Ellen K. Tak for bidraget :)

      Slet
  2. Blåbær er det ord der minder mig mest om Sverige :) jeg har været på ferie der mange gange og din ordliste førte mig tilbage til gode minder!

    God dag!

    Kh. Jenny

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at listen også bragte gode minder til dig! :)
      Blåbär er bestemt også et vigtigt ord til listen.
      God onsdag aften :)

      Slet