5. jul. 2017

Hvad skal jeg læse i sommerferien?

Endelig satser jeg i hvert fald på bliver der tid til skønlitteratur. Sådan er det i sommerferien - for både Mester og jeg.

Jeg har købt én bog. På Mettes og Midterfruens anbefaling. Faktisk er det meget længe siden jeg har købt den men noget med tid og sådan. Så én bog er der allerede på min liste, nemlig The Girl on the Train af Paula Hawkins. Uh jeg glæder mig.

Men hvad ellers? Jeg er jo meget sådan til personbeskrivelser og ikke så meget til hed krælighed, blod og gys. Og selvom chick-lit heller ikke lige er sagen i år, så må det heller ikke være super tung læsning. Kan godt lide mysterier - altså sådan noget med at noget skal regnes ud.

Så ud fra ovenstående helt helt simple kriterier, hvad skal jeg så læse?

Her er sådan en "årets 25 bedste bøger" liste, men er det noget? Det er de færreste jeg har hørt om. Og hende dér Anna Grue har jeg prøvet - men er alligevel fristet til at hoppe ud i en af hendes bøger igen ...

Mette har i øvrigt så fint listet nogle af de bøger hun igennem årene har læst og blogget om. Hun læser meget, kan jeg i øvrigt bemærke.

Jeg har også selv en lignende liste - den kan ses under fanebladet "bogreolen" meget opfindsomt I know her på bloggen.


----------

In English: What should I read this summer? I've already bought "The Girl on the Train" in English. But what else could you recommend?



----------


20 kommentarer:

  1. The Girl on the Train er en af mine absolut favoritter. Ellers kan jeg anbefale begge bøger af Joel Dickers. Især den første er sådan lidt 'noget, man skal regne ud' handling.
    Fra listen du linker til, har jeg læst 'Simple Living' og den er god! Det samme med 'Kærlig hilsen Anna' og 'Alt det lys vi ikke ser' (kommende klassiker er jeg sikker på).
    Kh. og god ferie - Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Fede anbefalinger, Birgitte. Tusinde tak. Jeg linker lige til bøgerne i eget kommentarfelt, for at kunne finde frem til dem.

      Nr. 2 bog her om Joel Dickers - uha jeg skal da læse de bøger. Helt bestemt:
      http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/bogen-om-baltimore-familien-af-joel-dicker

      Simple Living lyder også interessant:
      http://boginspiration.dk/romaner/anmeldelse-af-simple-living/

      De 2 andre skal jeg vist se lidt nærmere på senere.

      Tusinde tak, Birgitte, fordi du tog dig tid til at komme med de gode anbefalinger. Nu håber jeg blot at den lokale bibler har dem hjemme her i ferien ;-)

      Slet
  2. Holder egentlig sommerferie fra kommentar-felterne også, men hej 😀 Jeg vil bare give Birgitte ret: "Sandheden om Harry Q mysteriet" af Joel Dickers. Jeg hørte den på hendes anbefaling og nøj der er godt nok mange ting undervejs, man kan forsøge at regne ud! Rigtig spændende uden at være uhyggelig.
    Sommer-knus fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha dén bog lyder perfekt til mig! Ganske enkelt. Tusinde tak for anbefalingen, Lisbet. Og fordi du alligevel tog dig tid til at kommentere, trods sommerferie.

      http://www.litteratursiden.dk/anmeldelser/sandheden-om-harry-quebert-sagen-af-joel-dicker

      Slet
  3. Du skal bare læse ALT hvad Liane Moriarty nogensinde har skrevet. Gotta love it!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt du skriver det, Maude. For jeg er flere gange gået helt død i hendes bøger. Synes de er mega forudsigelige og lidt kedelige (same same). Men det kan være at jeg skal prøve hende igen?!

      Slet
    2. Vi får se. Først skal jeg læse The Girl on the Train. Uh jeg glæder mig.

      Slet
  4. Hmm,Bedemandens datter af Sara Blædel,synes jeg er god (men der er måske for meget gys😉)
    Jeg har besluttet at bruge noget af ferien på faglitteratur,som også er vildt spændende,bare på en anden måde😉

    SvarSlet
    Svar
    1. For meget gys?! Det er også mit indtryk af Sara Blædel. Så det tror jeg faktisk ikke jeg tør kaste mig ud i.
      Og så bliver jeg jo nysgerrig på hvilken form for faglitteratur der kan være vildt spændende på en anden måde? :-)

      Slet
    2. Ja,se det er vildt spændende,fordi man får en anden viden end den man har har i forvejen.Feks.om hvorfor man agerer som man gør i bestemte situationer,samt bud på andre måder at anskue det hele på.
      Så der er der ikke så meget gys i,eller måske er der.........😉

      Slet
    3. Ja dén slags kan der jo faktisk godt være gys i :-)

      Slet
  5. Ja du har jo set min boganbefalinger på bloggen, men af de 25 bøger på listen har jeg læst to og dem kan jeg anbefale, nemlig Anne Grues bog og Alt det lys ingen ser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og jeg kan forstå at den der "Alt det lys ingen ser" er god - efter jeres anbefalinger at dømme.
      Anna Grue har jeg læst 1½ bog. Den første - i lukket-rum-genren var god, men den næste gik jeg kold i. Jeg er dog hip på at prøve nogle af hendes bøger igen.

      Slet
  6. Tjah ... jeg er jo meget glad for de fleste af de danske krimiforfattere - med fremhævelse af Inger Wolf og Lotte & Søren Hammer. Jeg sluger også Jeffrey Archer, Hjorth Rosenfeldt, Kazinsky, follette, Keppler og mange, mange andre.
    Men jeg tror ikke, vi har helt samme litteratursmag, så du skal nok hellere lytte til de andres forslag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, jeg kender faktisk ikke ret mange af dem du nævner, så dem skal jeg da klart ha' tjekket ud. Tænk om jeg godt kan lide dem trods din mistanke om det modsatte ;-)
      Tusinde tak for indspark, Ellen.

      Slet
    2. Velbekomme - og grrrr for autokorrektur. Der skulle have stået Follett!

      Slet
    3. Autokorrektur er vores ven, Ellen. Giver anledning til mange smil ;-)

      Slet
  7. Anna Grue er god! Rigtig god - Gode person skildringer, foruden plottet selvfølgelig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg må prøve hendes bøger igen. Det har jeg nu halvt overbevist mig selv om ;-) Tak, Laila

      Slet