16. jul. 2017

Hjemmelavede kyllingenuggets

Vores børn er ret pjattede med kyllingenuggets. Og det har jeg fornemmelsen at de ikke er de eneste børn i denne verden, der er. Forældrene - not so much. Præfabrikerede fra frost er lavet af sammenpresset kyllingekød med fedtrig panering. 

Men ... så faldt Mester over en opskrift  som er helt, helt simpel og virkelig giver sig selv fatter ikke at vi ikke selv har fundet på det for mange år siden. De smager rigtig dejligt og hele familien kan være med.




Hjemmelavede kyllingenuggets


Ingredienser (3 voksne eller 2 voksne og 2 børn)
  • 450 g kyllingeinderfilet
  • 4 spsk rasp
  • 1 æg
  • 1 spsk madolie
  • salt & peber


Vejledning
  1. Hæld æg og rasp i hver sin tallerken
  2. Bland rasp med 1 tsk salt og lidt peber
  3. Dup kyllingefileterne tørt med køkkenrulle
  4. Skær kyllingefileterne i nuggetstørelses stykker
  5. Vend kyllingestykkerne i først æg og dernæst i rasp
  6. Brun kyllingestykkerne i olie på begge sider på en slip-let-pande ved høj varme
  7. Skru ned til varme og steg ca. 8 min - de skal tage farve og blive sprøde


Server fx med grove, hjemmelavede kartoffelbåde og salat.


Tip
Bland evt. lidt karry i raspen - det giver de fine kyllingenuggets et lækkert twist





Du kan finde flere af mine yndlings-madopskrifter under fanebladet opskrift-indeks


----------

10 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig smagt nuggets, men den opskrift lyder som en, jeg ville kunne lide :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og med karry bliver de endnu mere lækre - det synes børnene også. Men du behøver jo ikke nødvendigvis skære dem i små stykker. Fileterne kan sikkert få samme behandling og smage lige sådan ;-)

      Slet
  2. Efter jeg så Jamie Olivers udsendelser om junkfood og maduvidenhed, skal jeg aldrig, aldrig have kyllingenuggets. Ikke engang hjemmelavede, men jeg kan sagtens forestille mig, at det er noget, børn vil elske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nuggets er vist lidt i familie med frikadeller, når det kommer til børnefavoritter.

      Slet
  3. Lyder som en lækker opskrift, den må afprøves! Det tiltaler mig især at det er hele fileter som bruges, i modsætning til de færdigkøbte som indeholder en del andet end rent kød :)

    SvarSlet
  4. Ommenom. Det må jeg prøve :) tak for tip for ja nuggets er det der står langt oppe på listen men ret langt nede på forældrenes opskriften her kan sikkert lave om på det ... 👍

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber I får succes med det - ligesom os ;-)

      Slet
  5. Tak for tippet,har da i hvert fald et par stykker der kan lide nuggets😊

    SvarSlet