26. jun. 2017

Den transsibiriske jernbane

Ja ja, jeg er lidt nørdet med nogle dokumentarprogrammer. Og for nyligt har jeg set "Joanna Lumleys transsibiriske eventyr". Andre der har set den serie på 3 afsnit?

Jeg var solgt. Helt uforberedt på hvad jeg nu kastede mig ud i - men solgt. Selv yngstemand fulgte med og var ikke helt uinteresseret så de kan altså ses af flere forskellige aldersgrupper.


Joanna Lumley
 Dokumentarprogrammerne er båret af Joanna Lumleys personlighed og engagement i de oplevelser og mennesker hun møder på sin rejse.

Jeg kender primært Joanna Lumleys skuespils-præstation fra Absolutely Fabulous hvor hendes karakter er noget af en ... ja, karakter. Og sikke en skøn karakter. I love it! 


Absolutely Fabulous
I dokumentarprogrammerne følger vi Joanna Lumleys rejse fra Hongkong hvor hun har boet som barn og til Moskva hvor hun 50 år tidligere havde fotomodelopgaver. Hun tager toget, som er en meget lang tur og hun står af flere steder undervejs, bla. Beijing og flere steder i Sibirien. 

Hun er en tur på Den Kinesiske Mur, Den Himmelske Fredsplads, møder en shaman i Sibirien, bliver konfronteret af emsige russiske grænsebetjente, besøger en russisk oligark og mange andre spændende ting.

Hun har en nysgerrig tilgang og hun lader sig begejstre og kaster sig ud i alle udfordringer med gå-på-mod og stort engagement. Hendes evt. kritiske indstilling/holdning til fx det kinesiske forhold til Tibet, er hun meget diskret omkring, og opsøger ikke konfrontationer - og det er heller ikke fokus med dokumentaren.

En varm anbefaling herfra:
https://www.dr.dk/tv/se/joanna-lumleys-transsibiriske-eventyr/-/joanna-lumleys-transsibiriske-eventyr-1-3


Se den før din nabo ;-)

----------

8 kommentarer:

  1. Jeg følger dig og din beskrivelse i tankerne! I den virkelige verden har små grønne væsener overtaget min TV-skærm, og kastet en forbandelse over den så den nu kun kan vise sport. Sport, sport og mere sport. Små shorts, minimale shorts og til tider næsten fraværende shorts. Noget med point, målscorer og flag. Nationalsange og sved. Masser af sved. Vil langt hellere med dig om bord på den transibiriske jernbane! ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Oh my, Maude. Vodka, siger jeg. Vodka!
      Op på kaminhylden og glimmer på (lige ved siden af Ronaldo og Shrek).

      Slet
  2. Ja, jeg så de to sidste af de tre og må indrømme, at de var gode.
    Jeg kunne ellers ikke lide JL pga. hendes nordlysudsendelser, hvor jeg syntes hun var meget selvcentreret og mere interesseret i at promovere sig selv. Men hvad søren ... hun bliver jo også ældre og har nok ikke så meget brug for selvpromovering mere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg er da heldig at være gået glip af de der nordlysudsendelser (som jeg end ikke har hørt om). Men jeg er glad for at du også synes godt om denne dokumentar :-D

      Slet
  3. Lyder som en rigtig interessant dokumentar. Tak for inspiration - den må jeg se :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Anja. Håber du også kan lide den :-)

      Slet
  4. Det er da lige før du får mig lokket til at se en dokumentarserie, det er ellers ikke min kop te ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej, Lene. Lad være. Tænk hvis du hader den, så vil du jo aldrig stole på min dømmekraft igen *gisp*
      Og vi kan jo ikke alle sammen lide det samme, så ville det da være kedeligt.

      Slet