2. apr. 2017

Vasketøjskampen

Ældstebarnet har en hæslig vane med at smide sit vasketøj på gulvet – lige foran den kommode som hun tager rent tøj fra. Og når jeg så lægger rent tøj ind på hendes værelse, så lægger hun det aldrig på plads førend 7. gang jeg beder hende om det. Og så er det at bunkerne vokser sammen. Og da vi ikke kan risikere at snavset tøj kommer i skufferne, så smider hun det hele til vask – for skidt med at noget rent bliver vasket én gang til. Who cares?

Well, I care! Så Ældstebarnet fik en forelæsning … og det var dér jeg hørte min mor komme ud af min mund et genialt udtryk jeg har lært af Birgitte. Øv. Fuldstændig samme svada som jeg fik af min mor de første 7.394 gange da jeg boede hjemme. ”Læg dit rene tøj på plads”. Og en anden variant: ”Læg dit rene tøj PÆNT på plads i kommoden”. Og en af de andre; ”Vil du ikke godt lægge dit snavsetøj ud i vasketøjskurven?!”.

Nå. Hvad gør man jeg så? Jeg var irriteret, ja. Men mest af alt rædselsslagen over at tale som min mor. Så jeg tog en snak med Ældstebarnet om at jeg jo var ligesom hende og IKKE som min mor. Nå. Så når jeg skælder ud over det, så skal hun vide at jeg var lige så slem, da jeg var i hendes alder. Ikke at denne snak hjalp det mindste på snavsetøjsbunken eller det rene tøjs vej ned i skufferne – men det hjalp mig at vide, at jeg ikke er helt som min mor var. Nemlig!

Løsningen kom fra uventet kant. Nemlig en kollega der er MEGET sort/hvid og endnu MERE firkantet. Hendes børn er 15 og 17 og de har bare at gøre som hun vil – og det vil jeg gerne bemærke, at det gælder også for alle andre i hendes nærhed. Sådan er hun bare. Og hvis man prikker lidt til hende, så viser det sig at hun har en blød vingummibamse indeni og slet ikke er så hård, som skallen ellers antyder.

Hun fortalte mig om nøjagtig samme problemstilling hjemme hos hende. Også det her med, at sønnens tøj så altid ligger på skrivebordet, hvorfor det aldrig bruges og der i stedet laves lektier ved spisebordet, som så også rodes til og …. og… og…

Jeg var virkelig spændt på at høre hvordan hun havde løst det, eller hvordan hun havde tænkt sig at løse det. Måske jeg kunne lære noget. Og det kunne jeg. 

Jeg var forbløffet da hun sagde samme kvinde som tvinger sin mand ud på badeværelset for at samle sine sure sokker op selvom hun står lige ved siden af at hun havde besluttet at det er hende der lægger deres tøj på plads fremover. Logikken er, at det rene tøj så ikke roder og det så er mere overskueligt for børnene at holde orden på resten selv. 

Jeg var målløs. Og imponeret. Det var slet ikke en løsning jeg havde overvejet. Som det jo tydeligt fremgår er jeg selv vokset op med skal, pligt, bøn og tvang om at få styr på det tøj selv.



Men … nu lægger jeg børnenes rene tøj på plads. Og det giver mig 2 ting:
  1. at jeg nu med god samvittighed kan bede dem om at rydde op på deres værelser, uden at det er mig der har lagt en stor stak tøj på stolen
  2. det aller bedste er jeg ikke længere lyder som min mor.


Hallelujah!



----------

14 kommentarer:

  1. Altså.... Jeg lægger også mine poders tøj på plads. Men Mellemste Pode, som gerne skal ha' fundet det helt rigtige outfit frem til dagen (og dagen derpå og fortsæt selv), flår en del af det rene ud, og så har jeg samme problem som dig, så ligger det der rundt omkring på alle tilgængelige flader. Og her løses problemet selvsagt ikke af at jeg lægger tøjet på plads for ham. Altså jeg havde ikke intensioner om at undergrave din teori (jeg er også bare skidesur for tiden...), men jeg overvejer faktisk at sige, at så må de vaske selv?.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Du undergraver på ingen måde min teori - som i øvrigt fungerer rigtig fint i praksis her. Det er jo ikke mig der har en Mellemste Pode med tøjbunke-hærge-tendenser ;-) Desværre har jeg ingen gode ideer til en løsning for jer.

      Slet
  2. Åh, den havde jeg heller ikke lige set, den løsning... ;-) men altså, jeg har samme problem med den store omkring det rene tøj og jeg har endnu ikke fået rent ud til vask igen. Så skidt med at det ligger på skamlen (det rene) i flere dage. - eller, jeg synes jo ikke det er fedt og beder ham også ligge (lægge?) det på plads. I sidste ende så kommer det afsted, når han skal pakke kuffert og hjem til sin far. hahaha. Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Lægge! Ah, det er smart dét med kufferten. Men det fordrer jo en skilsmisse og det er jeg ikke sikker på Mester vil gå med til ;-)

      Slet
  3. Hmmm måske jeg skulle prøve.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske ... :o)
      Hvis det giver mening hos jer, altså.

      Slet
  4. Ok, den løsning, havd jeg slet ikke regnet med - og så funderer jeg lidt over at min mor kommer ud af min mund... Godt udtryk!!
    Nu er mine poder mindre end dine, her lægger de selv underhyler på plads, for jeg kan virkelig ikke holde styr på hvis der er vis - resten af tøjet lægger jeg på plads... Måske det bare er l ø s n i n g e n og vejen frem, det med at vælge kampe og sådan noget... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et genialt udtryk. Og meget skræmmende når det sker!
      - præcis, det handler nemlig om at vælge kampe, S.

      Slet
  5. Åhh,det kender jeg alt for godt.Altså det der med at sige læg nu tøjet på plads osv 100000000 gange uden det har virket.
    Jeg har også erfaret at hvis jeg selv ligger det plads, så bruger jeg ikke energi på at være sur og slipper for at vaske rent tøj igen.Så det er da Win, win for os alle.😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, for det med at være sur er der ingen der gider :-(

      Slet
  6. Uha ja, det er ganske forskrækkeligt, når man pludselig hører sin mor komme ud af ens mund (fedt udtryk!)
    Jeg endte op med samme løsning, dog af måske lidt mere egoistiske årsager, nemlig, at jeg slap for at vaske det rene tøj 2 gange.
    Ja, ja, de er gode til at opdrage deres forældre, de kære børn ... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et mega fedt udtryk. Hahahaha.
      Åh ja, jeg er også glad for at slippe for det med at vaske det rene tøj 2 gange. De skal nok komme frem i livet, de kvikke børn ;-)

      Slet
  7. Haha, den løsning havde jeg nok ikke lige set komme - men jeg er da ikke i tvivl om, at den virker ... ved dog ikke helt, om jeg er enig i, at det er win-win ... der er kun en enkelt winner her i min optik, men pyt med det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det virker! Det er hovedsagen :-)

      Slet