29. mar. 2017

Oversize hovedpude - hvad sker der for det?

En tur i Ikea for snart længe siden bød på en overraskelse. Nu fås hovedpuder i oversize. Det var ikke til at stå for. Så den måtte med hjem. Det betræk der kunne købes i samme størrelse, var dog virkelig kedeligt. Så ...

... jeg måtte selv sy. Og jeg havde en idé. Lækkert Tilda-stof og én af de duge fra genbrugsforretningerne som ingen andre gider købe. Et perfekt match. Så jeg syede. Og den er så fin:


Så stor at den fylder 2/3-dele af sofaen.
Det er en 3 pers. sofa.

Synes de mormor-duge er så flotte!

Ingen grund til at tænke længe over hvorfor
puden vender på hovedet på dette foto.
Det gør den bare.
Ja og nu da den fylder langt det meste af sofaen ... så er spørgsmålet hvor puden skal bruges. Den er god at kramme sammen og ligge på i sofaen men der er faktisk ikke plads til den ellers. Ej heller i sengen. Eller på gæsteværelset for den sags skyld. 

Jeg håber på snarligt hængekøje-vejr, for så ved jeg lige hvor den skal være. Uh det bliver så godt ... og duften af nyslået græs. Lyden af kvidrende fugle. #sommerlængsel



----------

25 kommentarer:

  1. Ej, jeg er vild med den! Hvor ER den fin!! ❤️

    SvarSlet
  2. Hvor ser det godt ud - Super kombination! Sjovt med de hersens mormor-duge, brugt på den rigtige måde, som her, er de fantastiske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja det klæder dugen at få følgeskab i pudebetrækket ;-)

      Slet
  3. Det er FEDT med store hovedpuder! Jeg købte en i Tyskland og anbringer den ovenpå den almindelige pude, når jeg ligger/halvt sidder i min seng og spiller QB, Ruzzle eller lægger puslespil. Når jeg lægger mig til at sove, bliver den hevet ned på gulvet, for man (jeg) kan ikke sove nærmest siddende :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. PS: Kanongod ide med at genbruge duge på den måde!

      Slet
    2. Åh ja, denne pude er også endt på gulvet en eller to gange. Men hunden misforstår konceptet med gulvpuder og tror det handler om ejendomsret - muligvis iblandet først-til-mølle-princip. Og således er vi blevet gode til at samle puden op fra gulvet. Så nu ved vi slet ikke hvad vi skal gøre af puden.

      Tak, ja mormor-dugen kommer rigtig til sin ret på denne måde ♡

      Slet
  4. Den er rigtig fin :-) vi har også de der oversize puder og de er perfekte til at ligge og se tv med (når man som mig ofte falder i søvn på sofaen). Kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Birgitte. Ja de er nemlig gode at stene fjerner på. Men fylder bare helt vildt meget ;-)

      Slet
  5. Manner den er flot! Virkelig flot betræk! Mon du syr på bestilling? Kh. S.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, S. Jeg er smigret, men jeg er en klamp til at sy pænt, så jeg kan desværre ikke hjælpe :-) Men jeg har stof i overskud, hvis du selv skulle have mod på det.

      Slet
    2. K's tak for tilbuddet. Men jeg springer lige over der :) Jeg er ik rætti god ven med symaskinen men har planer om at bli det når tiden er til det. Nu lærer jeg lige at hækle... :) nyd sol og weekend! Kh S.

      Slet
    3. God fornøjelse med hæklingen, S. :-)

      Slet
  6. Ihhh, den er fin. Tror jeg skal have bestilt pudebetræk af dig snart for er helt vild med det du lige syede der:) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Mette :) Åh det er jeg glad for du synes ♡

      Slet
  7. GOD ide- og hvis du så laver en underside i vokdug så bliver det næsten en sækkestol til græsplænen? Men fedt at anvende dugen på den måde... Har du set dem der syer viskestykker af de der lækre gamle hør og bomuldsduge- de bliver rigtig fine.. og det er da bæredygtigt..sammen med de hæklede klude :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det kunne man jo også, Ellen K. Sjov idé.
      Ja jeg elsker det stykke dug i pudebetrækket fordi det passer godt med Tildastoffet. Jeg har en del af de duge liggende, fordi jeg synes de er fede. Jeg har set (bla. ved Malin, aargang73.dk) at de sys om til viskestykker. Og ja, bæredygtighed er en skøn bivirkning ved at bruge disse flotte duge.

      Slet
  8. Hvor er den bare blevet flot! Og en pude var jo også en genial idé at bruge en gammel dug til! Jeg elsker også de gamle, vævede mormorduge og så er de jo bare fantastisk, man kan få dem til ingen penge i genbrugsbutiken! Lad os se, hvor mange ting vi sammen kan finde på at omvandle vores gamle duge til ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Malin :-) Ja jeg har altid været lidt vild med dugene - til forskellige syprojekter.

      Slet
  9. En kramme pude, skønt og hamrende flot betræk.. du syede vel 2 ny du var igang.

    SvarSlet
    Svar
    1. mon ikke sådan en pude passer liiige i størelsen til Zorro seng...

      Slet
  10. Nøj, har du en hængekøje? Det gad jeg godt have og så med sådan en smart pude :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har! ♡ Vi købte hængekøjen for 8 år siden, men først sidste år (!) fandt vi et godt sted til krogene ... og den var i brug næsten hele tiden. Men hvis DU kommer forbi, så må du gerne få førsteret, mens du er her ;-)

      Slet