5. feb. 2017

Mine eftermiddage med Margueritte

Det må være en film der har været sendt på en af DR-kanalerne. For jeg faldt over den på min meget værdsatte digitaloptager. Jeg er lidt en sucker for franske film dog primært komedier fra 70'erne. Ofte er Gérard Depardieu en garant for lidt komedie og sødhed. Eller måske har jeg kun set de film hvori han har den slags roller?!

Nå men jeg så altså for nyligt Mine eftermiddage med Margueritte fra 2010. Og det er virkelig en sød film med varme og kærlighed, lidt humor og ikke mindst anstændighed.

Er der nogen af jer der har set den?

Den handler om arbejdsmanden Germain der er lige så stor som et klædeskab og ikke voldsomt bedre begavet. Men hans horisont udvides betydeligt, da han på sine daglige ture til den lokale park knytter venskabsbånd til den 95-årige Margueritte. Den åndsfriske gamle dame er både belæst og optimistisk indstillet, og hendes holdning til livet smitter af på den ellers lidt tunge Germain.



Jeg nød den og vil gerne anbefale den til en stille eftermiddag. Og jeg kan se at diverse filmanmeldere har haft samme oplevelse med filmen som jeg:

  •  ... er ikke radikal eller grænsesøgende filmkunst, men er rørerende og menneskelig på en måder, der er uhyre fransk.

  • ... nostalgisk feelgood. Men det er også en skøn komedie, der hylder litteraturen, og som perler som en nyskænket aperitif, takket være samspillet mellen Derpardieu og 95-årige Casadesus.

  • ... charmerende med også forudsigeligtog præget af kluntede klichéer. Alligevel bliver man nemt underholdt af denne franske feel-good.

  • ... det er en lun, lille fransk sag, der føles som et strejf af den første forårssol, der nok især vil vinde lykke hos det frankofile, modne publikum.  






----------

12 kommentarer:

  1. Uh, spændende, tak for anbefaling (:

    - A

    SvarSlet
  2. Har ikke set den, men den lyder da som et must! Jeg er ellers glad for franske film.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er noget specielt over franske film, ikke?
      Jeg ved ikke om den ligefrem er et must, men ret feel-good-agtig - og det kan være det helt rigtige en gang imellem ;)

      Slet
  3. Jeg er ikke så glad for franske film, men den lyser nu meget hyggelig ;-) kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nok lige dét den er, Birgitte, hyggelig! :)

      Slet
  4. Jeg er heller ikke så glad for franske film, men har faktisk inden for de sidste år set gode franske film, så måske skulle jeg revidere min fordomme :) Den film har jeg set, skøn og dejlig på en gråvejrsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Lene, skøn og dejlig på en gråvejrsdag :)

      Slet
  5. Men jeg har set den! Og den er SÅ sød :-)

    SvarSlet
  6. Ih, hvorfor har jeg overset dette indlæg? (Det ved jeg faktisk godt ... det er fordi du ikke vil 'feedes' ;-)
    Jeg er vild med Gérard Depardieu - jeg har kun set en enkelt film udover Asterix-filmene, men også der er han eminent. Han behøver ikke engang at udstoppes for at ligne Obelix :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, nej han er lidt trind i det ;)
      Du må bruge en doven-sofa-strikke-efetermiddag i selvskab med Gérard og Magueritte. De er klart en eftermiddag værd!

      Slet