16. feb. 2017

En kvinde forsvin(d)er

En film af Alfred Hitchcock. Og så endda i 2 forskellige udgaver; en fra  1938 og en noget nyere variant fra 2013. Lige noget for en nørd som jeg - at se dem begge på én dag (nu i formiddag) og sammenligne detaljer, karakterer, set-up og alt det der noget.

Uh det er en fin lille historie. Ligefrem at kalde det en thriller er dog lidt overdrevet, men det er en subjektiv vurdering. 

Der er noget med en togrejse. En Iris og en Miss Froy, en suspekt læge og en baronesse. De 4 karakterer er med i begge udgaver. Det er Miss Froy der forsvinder åh nej nu har jeg røbet det og Iris der ikke kan finde hende. Spørgsmålet er, om Miss Froy overhovedet har eksisteret? Og hvem er hvem og hvorfor ... eller noget.

I den ene version er der noget med en meget vigtig melodi, i den anden er der til gengæld en hund der hedder Sok. Og sådan er der så meget. Jeg var underholdt. Både den ene og den anden gang.




Åh ... har lige opdaget at der også findes en indspilning fra 1980 med Angela Lansbury og Cybill Shepherd. Den vil jeg også rigtig gerne se. 



----------

8 kommentarer:

  1. Jeg læste mange Alfred Hitchcock bøger som yngre. Har ikke se de to film men måske jeg skulle:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror at 2013-udgaven er lige noget for dig, Mette. Jeg har set den på DR, så mon ikke du render ind i den en dag ;-) Den kan i hvert fald anbefales.

      Slet
  2. Da jeg læste din overskrift i min reader tænkte jeg, gad vide hvad det handler om. Nu ved jeg så at det var en sød slåfejl og at det ikke er noget svineri men noget forsvinding det drejer sig om :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahahahahahahahaha, Lene. Den er god. Havde jeg slet ikke set. Nu har jeg listet et lille d ind i overskriften, men lader den alligevel være - for den er god! Tak :-)

      Slet
  3. Ahhh - jeg undrede mig såre over hvorfor d'et var i parentes, men her var forklaringen så lige ... så slap jeg for at spørge :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er bare nogle bogstaver der gemmer sig under indtastning ;-)

      Slet
  4. Hi hi, skønt at der er andre der laver taste og stavefejl på bloggen, og ikke kun hende svenskeren ;) Hvis man nu skulle vælge én af de to, hvilken skal det så være? God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Naturlivis, Malin, alt for dig ;-)
      Jeg har faktisk ikke tænkt over hvilken jeg synes bedst om, men det har du jo så lige fået mig til. Jeg synes at den 'gode gamle' er meget charmerende. Og jeg tror faktisk at jeg bedst kan lide den - den anden kommer ind på en stærk 2. plads.

      Slet