17. jan. 2017

Britt-Marie var her - af Fredrik Backman

Jeg vil tro at denne bog gør sig bedst hvis man har læst Min mormor hilser og siger undskyld først. Jeg havde i hvert fald glæde af, at kende til lidt af Britt-Maries historie da jeg læste den. Britt-Marie er en birolle i "Min mormor hilser og siger undskyld". Og hun er ganske forfærdelig og fantastisk på én gang. I denne bog foldes hendes personlighed ud - og det sætter hende i et helt nyt lys.



          Bank forlader parkeringspladsen med en sky af de grimmeste ord, Britt-Marie nogensinde har hørt, regnende efter sig. Faktisk vidste Britt-Marie ikke engang, at man kunne kombinere ukvemsord og navne på kropsdele på den måde. Den slags sproglige nyskabelser støder man ikke på i krydsord.
          En eftertænksom stilhed sænker sig over parkeringspladsen. Som selvfølgelig bliver brudt af En-eller-andens stemme.
          "Som jeg sagt om hende. Citron. I. Rumpet."
Hun sidder i døråbningen ind til pizzariaet og kigger efter Bank med et skævt smil på læben. Britt-Marie børster sin kjole af.
          "Jeg vil ikke påstå, at du tager fejl, det vil jeg så sandelig ikke. Men jeg tror bestemt, at Banks problem denne gang ikke var en citron i rumpetten, men en bold i hovedet."
          Alle griner. Britt-Marie bliver ikke vred over det. Det er en helt ny følelse for hende.

----------

Britt-Marie er 63 år og fra storbyen. Hun er gift med Kent, som er entrprenør, umådelig succesrig og gør gode forretninger med Tyskland - specielt om aftenen. Hun er ikke passiv-aggressiv. Men fedtede fingre og beskidte bestikskuffer kan få hende til at skrige indvendigt. Og hun har lyst til at skrige, da hun efter fyrre års ægteskab og et besøg hos Arbejdsformidlingen ender i Udkantssverige og den lille flække Borg.

Borg har lidt store tab under den finansielle krise. Forretningerne er lukket en efter en, nu er der kun Til Salg-skilte og et svedigt pizzaria tilbage. Og fodbold. Da Britt-Marie kommer til Borg, er fodbold det eneste vigtige, byens tilbageblevne børn og voksne brænder for. Og er der noget, Britt-Marie ikke bryder sig om, er det fodbold! Men hun må give Borg en chance.

----------

Fredrik Backmans roman er et portræt af en lille by, som er let at overse. En roman om kærlighed, bikarbonat og nye begyndelser. Om at sparke til bolden, når den ligger der, om værdien af at blive set og om en kvinde, som har ventet hele sit liv på at begynde at leve.


----------

Jeg anbefaler denne bog på det varmeste. Skøn, skøn bog. Fantastisk personskildring og en vanvittig/rørende/morsom og fantastisk handling hele bogen igennem. Elsker den. 
/ks

----------

13 kommentarer:

  1. Jeg vil bare lige sige, at jeg har en kollega, der fik begge bøger i julegave, og hun gik fejlagtigt igang med Britt-Marie-bogen først (fordi den er blevet oversat til dansk tidligere end mormor-bogen, hvilket kan virke forstyrrende på den oprindelige kronologi) - det jeg ville sige var, at hun faktisk syntes det var fint at læse dem i omvendt rækkefølge fordi hun lissom kendte mere til Britt-Marie i mormor-bogen. Bare lige, så man ikke græder snot, hvis man føler man læser dem i forkert rækkefølge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Græder snot ligefrem?! ;) Ja det kan vi ikke have. Tak for input.

      Slet
  2. Jeg er aldrig nået længere end til Ove, men det burde jeg vist gøre noget ved, kan jeg godtse - men nu ikke flere anmeldelser fra din side, vel? Det nytter jo ikke noget, at jeg får lyst til at købe alle dem, du skriver om ... det har jeg ikke råd til ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du var glad i Ove, vil du også nyde Britt-Maries historie, Ellen.
      Jeg er ikke ude på at ruinere dig - du kan evt tage dit lånerkort i brug ;-)

      Slet
  3. Jeg vidste faktisk ikke, at denne her kommer før Min mormor hilser ... (jf hvad Skøreliv skriver ovenfor med rækkefølgen af oversættelserne), men under alle omstændigheder _har_ jeg læst Min mormor hilser og siger undskyld, så jeg vil da klart kaste mig over denne også. Britt-Marie er virkelig skøn (på en måde, der får en til at skrige indvendigt), så jeg vil se frem til at lære hende bedre at kende ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. i denne bog fortsætter Britt-Maries historie, hvor den sluttede i mormor-bogen. Derfor min anbefaling at læse i dén rækkefølge. Men begge bøger kan skam også stå alene - ligesom Ove.
      Skynd du dig ud og købe noget natron og få styr på bestikskufferne, Øglemor.

      Slet
  4. Nu får jeg lyst til at læse den igen. Mere Britt-Marie og natron :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forresten: han har skrevet en ny! "Ting min søn skal vide om verden" Den er kort og ret anderledes. Hovedpersonen hedder Fredric Backman, men den er også skøn, sjov og klog og "mandet" på en dejlig måde :)

      Slet
    2. Ja hep for Britt-Marie og natron, Livsglimt!
      Den nyeste bog af Fredrik Backman ligger her på mit bord og venter på at blive åbnet og bladret i. Jeg læste brudstykker af den på hans blog, inden udgivelsen, så jeg glæder mig til at lære den del af hans univers at kende også.

      Slet
  5. Jeg har den faktisk liggende, men jeg kom til at forære Mormor væk. Og nu er jeg forvirret: Er jeg nødt til at købe Mormor igen og læse den før Britt-Marie, eller har Maude ret i, at det betyder ikke nødvendigvis det helt store??

    SvarSlet
    Svar
    1. Britt-Marie kan sagtens læses selvstændigt. De hænger ikke sammen. Britt-Marie er blot en birolle i mormor-bogen - som forfatteren har valgt at give hovedrollen i denne bog - dog uden samme persongalleri i øvrigt. Gå du bare i gan med Britt-Marie, Midterfrue.

      Slet
  6. Vi er enige, en skøn, skøn bog. Jeg læste også Min mormor først, men jeg tror faktisk Maude har ret. Man kan godt læse dem den anden vej rundt. Og jeg mangler stadig Ove, det må jeg have gjort noget ved!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jo to helt selvstændige bøger. For udviklingen af historien i Britt-Maries liv, vil jeg dog stadig mene at denne bog er sjov at læse med baggrund i den viden om hende, vi har fra mormor-bogen. Ikke at den er nødvendig.

      Slet