5. feb. 2016

sådan er det for mig

Jeg er små-døv, dårligt hørende, høre-handicappet - vælg selv.

Det er kommet inden for de sidste 3-4 år. Et arveligt fra hvem?! høretab på indre øre siger ørelægen og der er ikke noget at gøre ved det. Høreapparat vil gøre hat til forskel og så er det jo bare sådan.


Da hørelsen ligesom er skredet lige så stille ud, har jeg ubevidst og hen ad vejen tillagt mig nogle vaner, som gør det nemmere for mig at navigere i hverdagen. Ting som jeg ikke har tænkt over at jeg gør men som kompenserer for min nedsatte hørelse i dagligdagen. Egentligt skide smart.



Høre-kompenserende vaner

  • har min mobil tæt på kroppen, så jeg kan "mærke" når den ringer
  • holder øje med saldo på kasseapparatet, for at se hvor meget jeg skal betale
  • sørger for at sidde, så jeg har front mod flest muligt
  • har konsekvent undertekster på fjerneren auto-indstil via HDMI
  • "mundaflæser" eller i hvert fald er det meget nemmere at forstå/høre hvad folk siger, når jeg samtidig kan se mundens bevægelser og ansigtsmimik
  • søger væk fra baggrundsstøj og minimerer det hvor jeg kan
  • måske mere?


Hørendes uvaner som de ikke gør for at genere mig men det generer alligevel

  • drejer hovedet væk under samtale så lyden forsvinder
  • taler hurtigt og mumlende så lyden forsvinder
  • holder sin hånd for munden så lyden forsvinder
  • kigger ned i gulvet under samtale
  • glemmer at kigge på sin samtalepartner bare i små glimt?!
  • måske mere?


Det er xtra træls at være dårligt hørende

  • når jeg beder folk gentage noget og de så siger det i nøjagtig samme mumlende toneleje
  • når jeg siger til folk at jeg hører dårligt og de så fortsat taler i nøjagtig det samme mumlende toneleje
  • når jeg beder folk tale lidt langsommere og måske lidt tydeligere og så fortsat taler i samme toneleje
  • når folk svarer "er du døv eller hvad?"
  • når folk siger "hvorfor køber du dig så ikke bare et høreapparat?" jeg er ikke forfængelig og ønsker virkelig at et høreapparat ville kunne afhjælpe mit problem, men det kan det ikke
  • når det er et usynligt handikap


Fordele ved at være dårligt hørende

  • har god undskyldning for at være selektiv i hvad jeg kan høre ;-)



Bevidstheden om disse tanker/følelser/oplevelser er ret nylig. Er først gået op for mig nu her, hvor meget mit høretab egentligt fylder i hverdagen. Og at det også er en af grundene til at jeg er umenneskeligt træt på dage hvor jeg har været sammen med mange mennesker også selvom det kun har varet 1 time eller en halv.


Dejligt med en erkendelse, der gør at jeg kan tage de mulige hensyn der er, for at kompensere i fremtidens hverdag. Halleluja. Hvad det så end er for hensyn ;-)


Nogle gode ideer?

Og hvordan er din hørelse?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar