26. dec. 2012

gør-det-selv: filtede hjemmesko str. 41-43

Strikkede & filtede hjemmesko, str. 41-43





For mere end 1 år siden, strikkede og filtede jeg disse 3-farvede hjemmesko til min bror. De sidste 5 gange vi har været sammen, har han klaget over at han har slidt hul i dem...

Og det er jo dejligt at de bliver brugt og er værdsat - men hvor er det typisk brødre sådan at slide tingene op på ingen tid :o) Jeg har selv haft et par i den dobbelte tid uden antydningen af at være ved at være slidt igennem... tsk...tsk...!

Nå, men jeg har derfor - her i juledagene - strikket og filtet et nyt par til ham. En anden opskrift, som er tilpasset og rettet så meget, at jeg lige laver en DIY:


Garn: 100% uld af mærket 'FILT' (fra Super Best)
Pinde: str. 6,50
  1. slå 60 masker op - efterlad et langt stykke garn til at sy med til sidst
  2. strik retpinde, ca. 20 cm / 26 dobbeltriller
  3. luk 6 masker af i hver side - over 2 pinde
  4. strik retpinde ca. 16,5 cm / 20 dobbeltriller
  5. indtagning til tå: strik 1 pind med 2 ret og 2 ret sammen
  6. strik 2 pinde ret uden indtagninger
  7. strik 1 pind med 1 ret og 2 ret sammen
  8. strik 2 pinde uden indtagninger
  9. strik 1 pind med 2 ret sammen
  10. strik 2 pinde uden indtagninger
  11. bryd garnet (langt) og træk enden gennem de sidste masker
  12. skoene syes sammen på oversiden - men ikke de 6 aflukkede masker
  13. sy sammen midt bag
  14. filtes i vaskemaskinen ved 60 grader sammen med et par tunge jeans
  15. skoene strækkes i form (størrelse tilpasses) og stilles til tørre
  16. smør latex under bunden for skridsikkerhed

4 kommentarer:

  1. Tak for den DIY, mine hjemmesko trænger til udskiftning så tænkte lige på den slags i morges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så var det jo perfekt timing. Hvis du tager lidt af i længden og måske 4 masker af i bredden, vil de nok blive ca. str. 39/40 - afhængigt af garnet. Men det nævnte garn er specielt velegnet, fordi det filter tykt og så er det billigt! : )

      Slet
  2. De ser gode varme ud - glædelig bagjul til dig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tina - de er også dejlig varme og min bror blev rigtig glad for dem, da vi var til Ungarsk Gullasch hos ham i eftermiddag : ) Også glædelig bagjul til dig og dine : )

      Slet