29. okt. 2012

spis bed elsk - af Elizabeth Gilbert

Åh altså. Jeg har danset udenom denne bog længe - faktisk flere år. Det samme med filmatiseringen, idet jeg har haft en forestilling om at den var sådan lidt højtragende og måske endda moralsk...

Men... og jeg ved virkelig ikke hvad der fik mig til at købe den pludselig, men jeg er så taknemlig for at jeg åbenbart gav los og blev nysgerrig. Hold nu op den er bare ikke spor højtragende eller på nogen måde moraliserende. Tværtimod. Den er skrevet i klumme-/dagbogsstil og jeg kan virkelig virkelig godt lide den.


Den er spækket med gode historier, skøre indfald, tilbage blik og kærlig søgen efter mening i livet. I LOVE IT!




Fra bag på bogen:

Spis, bed, elsk er til alle, der prøver at få livets ender og kanter til at mødes, som står med håret i postkassen og tænker: Er det det, livet går ud på? Til dem, der drømmer om at kunne nyde hverdagen lidt mere, finde en nogenlunde balance og lidt ro i hovedet.

Det var sådan Elizabeth Gilbert havde det. En veluddannet kvinde med et godt job, en dejlig mand, et par unger i planerne og ellers en rungende mavefornemmelse, der sagde, det ikke var nok. Efter en skilsmisse, en hurtig, lettere mislykket affære og en dyb indånding beslutter hun sig for at søge efter glæde, hengivenhed og balance. Og den bedste måde at gøre det på? Ved at besøge tre steder i verden, som nu engang er kendt for at fremelske de sider af tilværelsen. Derfor rejser hun først til Italien for at opleve (mad-)glæde, til Indien for at lære om hengivenhed og bønnens verden og til sidst til Indonesien for at finde ro og balance i livet.


Spis, bed, elsk er en dagbog fra det år, rejsen varede, skrevet med vid, brod og humor.


Jeg skal læse bogen igen - og så skal jeg også se filmen med Julia Roberts i hovedrollen. Hvad med dig?


4 kommentarer:

  1. Tror jeg skal nøjes med bogen - og springe filmen over...

    Synes ofte jeg forelsker mig i bøgerne, og bliver så skuffet når jeg ser filmatiseringen efterfølgende. Hvis bogen er så god som du siger, så vælger jeg den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså jeg var godt underholdt i bogen - og nysgerrig! Var inde og se traileren til filmen på youtube i aftes, og filmen skal jeg bestemt også se : )

      Slet
  2. Du har vagt min nysgerrighed og den er skrevet på vinterhyggesedlen..

    Tror vi alle har brug for at blive rusket lidt op i engang i mellem, og få vendt vores velkendte verden på hovedet ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig Lise. Godt formuleret. Og dejligt at jeg kan vække din nysgerrighed : )

      Slet